Jag fick som jag ville.

Det är grått och regnnet strilar ned utanför. Jag sitter med raggsockor och dricker te samtidigt som jag pluggar inför tentan imorgon. Det är ca 20 grader kallare idag än i förrgår när Emma och jag låg vid poolen hela dagen. Väderomslagen har tagit skepnad av Dr Jekyll och Mr Hyde. Men som sagt, jag fick som jag ville. Nu har jag inga ursäkter till att inte studera flitigt resten av dagen.

Imorgon ska jag på studiebesök till BMW (det står för Bayerische Motor Werk för er som inte visste det redan). Vi ska bland annat få en guidad tur i deras nya utställningshall BMW-Welt, en ny skapelse som inte liknar något annat (se bild nedan). Sedan ska vi få besöka skatte- och tullavdelning för att få en inblick i hur det är att arbeta som skattejurist vid ett företag av så stora proportioner. Ska bli spännande att se. Kanske ska jag fråga om jag kan få skriva min magisteruppsats hos dem? Jag vet att jag då faller under dem som i början av utbildningen sa att "Nej, vet ni vad, skatter ska jag aldrig jobba med" och sedan hamnar på Skatteverket ändå. Det är lite av Affärsjuridiska programmens öde av vad jag har förstått. Men det är faktiskt intressant med skatter har jag upptäckt den här terminen. Nu har jag ju inte läst svensk skatterätt ännu, det väntar till hösten, men både den tyska och den internationella skatterätten har väckt mitt intresse.

Föreställ er det.

En magisteruppsats om skatter.

På tyska.

För ett år sedan hade jag varit skeptisk.

BMW-Welt




Kommentarer
Postat av: Magdalena

Elin, jag är så med dig. Började juristprogrammet och svor på mitt liv att aldrig ens börja snegla åt skatterätten. Vips, nu sitter man på fördjupningsterminerna och läser just....skatterätt och jag får motvilligt erkänna att det är fasligt intressant och givande. Funderar med på utlandstudier i Tyskland. Vad gillar du studier i Tyskland och Munchen och vad är bäst/sämst? Take care

2009-03-23 @ 13:03:05
URL: http://www.metrobloggen.se/endastjag

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0