Att komprimera tid

Man ska ta tillvara på varje dag och försöka hinna med så mycket som möjligt. Nu när jag börjar förstå att jag snart ska lämna München är det lika bra att klämma in så mycket som går. Min dag i stora drag:

08.30 - Steg upp

10.00-12.00 - Föreläsning i Europarätt

12.00 - Lunch med Anna på Tom&Sallys

13.00 - Kaffe med Charlotte på BlackBean

14.00 - hem till Milbertshofen och lämna grejer

15.00 - Cykla till Olympiacentrum och lämna cykeln

16.00-18.00 - Seminarium i Datorrätt

17.30 - 19.00 - Golfträning i Olympiapark (tränade för övrigt punch och cut.. mycket bra!)

18.30 - 21.00 - Körövning

21.00-23.30 - Planering av midsommar och resan till Ulm

24.00 - Sova

Om det är någon som tycker att det verkar tight i tidsschemat på eftermiddagen kan jag meddela att det var det också!

kram och godnatt!

Schlagerfest 24 maj

Sverige hamnade på 18:e plats i Eurovision Song Contest, men det gjorde inte så mycket. På schlagerfesten igår var alla på topphumör!

Vi började med mottagning hos Rosi, där serverades mousserande och snittar. Efter lite mingel var det dags att hitta sin bordsdam respektive bordsherre genom ett litet memory som Rosi ordnat. Det var kanske inte helt enkelt men tillslut hade alla hittat varandra och alla tjugo gick i gemensam trupp till restaurangen där vi skulle äta.

Då vårt långbord var försett med sånghäften dröjde det inte länge tills första sången ljöd genom restaurangen. Eftersom det var mest gamla svenska schlagerfavoriter som prydde sånghäftsbladen med var det lite svårt för de stackare som inte pratade svenska men de gjorde så gott de kunde och hängde med riktigt bra. En tysk och en norsk schlager var dock med så det jämnade ut det hela lite.

Varmrätten dröjde inte länge och alla tyckte att det smakade bra. Under middagen hade vi bland annat en schlagerfrågetävling och förstås många sånginslag. Henrik och Gustav framförde skönsång om att man ska dricka mer öl på signaturmelodin till Schlagerfestivalen och Emelie hade skrivit en rolig (om dock en aning intern.. haha) text till "Fångad av en stormvind". Riktigt roligt att höra!

Klockan gick fort och som fjärde bidrag gick Tyskland ut och deras "No Angels" framförde bidraget i korta glittriga kjolar. Tyskarna verkade inte så begeistrade men vi sympatiapplåderade lite. De nästkommande bidragen var inte så intressanta så vi fortsatte vår middag med efterätt och frågetävling. Däremot när nummer 15 närmade sig delades svenska flaggor ut och alla satte sig närmare storbilden för att heja fram Sverige. Vi hade texten till "Hero" upptryckt så alla kunde sjunga med. Efter avslutat nummer var det häftiga applåder och busvisslingar. Även de som egentligen inte är så intresserade av schlager verkade plocka fram det patriotiska i sig och röstade friskt på Charlotte.

Sedan var det ytterligare en liten paus innan Norge var på tur och vi passade på att utdela pris till dem som vunnit schlagertävlingen. Therese och Daniel var de lyckaliga vinnarna av en "schlagershot" med hela nio rätt av tio och närmast på utslagsfrågan.

Själva röstningsförfarandet var ju som alltid lite långdraget så vi minglade lite i baren och väntade på slutresultaten. Redan i början blev det ganska klart att Sverige inte hade någon chans så vi hejade lite på Norge istället. De två norrmännen i sällskapet tackade för tolvpoängaren från Sverige och gav tillbaka en sjua. Jaja...

Efter några avslutande ord lite senare började folk droppa hemåt efter en mycket trevlig kväll. Jag och Rosi hamnade framför presentbordet väl hemma i lägenheten. Jag fick jättefina saker, bland annat en bayersk kokbok, golfbollar med öl och brezen på, presentkort på kläder och förstås en hel massa flaskor vin och sekt. Tack så mycket allihopa!

Bayern München, tyska mästare för 21:a gången!

Fotbollsfeber i München. I förrgår spelade Bayern sista matchen i Bundesliga mot Hertha Berlin och vann såklart. Redan innan var det också klart att de vunnit ligan så det var galet mycket folk ute på gatorna. Spelarna åkte förbi oss på Ludwigstrasse i cabbade Audi. Vi gjorde ett tappert försök att ta oss ner på Marienplatz men det var svårt att ta sig fram så vi åkte tillbaka till universitetet för att kolla hockeyn istället. Det beslutet var väl inte heller så kul så där i efterhand eftersom finnarna lyckades slå till med 4-0. Vi svenskar på baren höll låg profil och smög oss hem i natten.

Veckans höjdpunkt: Jag fick ett riktigt brev på posten. Då blev jag glad. Tack Angelica!

Veckans projekt: Anordna min födelsedagsfest tills på lördag. Jag hoppas nu Charlotte Perrelli går vidare från kvalet. Jobbigt annars eftersom vi ska ha schlagertema.

Linnea sjunger "Sunrise"

Lyssna nedan för att höra min syster sjunga till filmklipp ur filmen "The Notebook" - jättebra film som jag för övrigt varmt kan rekommendera om du är lagd åt det romatiska hållet...

Den långa vandringen

"Öka tempot där framme!" hojtar Gustav med jämna mellanrum. Vi andra, som tycker att vi redan går ofärskämt fort, försöker öka steglängden. Men när vi kommer ut ur skogen och de snöklädda topparna breder ut sig framför oss glömmer alla bort värkande muskler och njuter bara av den underbara utsikten.

foto: Henrik Wigermo

Igår åkte vi till Tegernsee för att ge oss ut på en liten vandring. Gustav hade besök från Sverige så det var åtta tappra som åkte från Hauptbahnhof på lördagsmorgonen. Det tog ca 1½ timme med tåg för att komma fram till sjön och redan tidigt på morgonen var det varmt och solen sken från en klarblå himmel, vilket lovade gott inför resten av dagen. Bara ett par hundra meter från stationen började stigningen uppåt. Vi gick på en liten stig som slingrade sig fram och tillbaka mellan träd och stenar. Att svenskar sjunger mycket har vi fått höra under hela vår vistelse i Tyskland och den här resan blev inget undantag. Grabbarna som redan på tåget hade intagit de första ölen började med stämsång och olika kanonsånger. Det var allt från "Vattenmoln som faller ner" till "the drunken sailor". Den värsta måste dock ha varit när Pontus, Emil, Viktor och Gustav gjorde ett försök med Scatman's World.

Efter en vattenpaus bland stammarna fortsatte färden uppåt. Jag var verkligen imponerad av killarna för de fortsatte gårdagens ölintag med en jämn ström under vandringen. Jag höll mig till vatten. Efter ungefär en timmes vandring i skogen öppnade det upp sig framför oss och vi hamnade på en äkta Sound of Music-slänt. Var tvungen att sjunga lite "The hills are alive with the sound of music, With songs they have sung for a thousand years.." bara för känslans skull.

Vi satte oss på terassen vid stugan som låg på denna första topp för lite mat och dryck. Vissa som kände av gårdagen lite för tydligt hade lite svårt att få ner wienerkorven med sauerkraut, men det gick tillslut.. Pausen var nog välbehövlig, men efter ett tag hade alla samlat nya krafter och vi gick vidare mot nya utmaningar. Den första biten var ganska plan och i skuggan som fanns låg fortfarande snö. Efter ett par snöbollskrig och utforskande av rotvältor blev det allvar på nytt och efter en relativt brant backe var i alla fall jag ordentligt andfådd. Väl uppe blev det självklart lite sång igen i form av "Lorenzia", en tysk dansvisa. I en ring stod vi alltså på en alptopp och sjöng med diverse rörelse. Övriga vandrare trodde nog vi var någon slags sekt.

Vi klarade av ytterligare några stigningar och landade tillslut på ett par bänkar utmed en stugvägg där vi njöt av solen en stund. Gustav som råkade nämna att det fanns en topp till vi kunde gå upp på på vägen ner, fick mördande blickar från vissa av deltagarna så den toppen besöktes aldrig.

Tro det eller ej, men det tog nog längre tid att gå ner än upp. Dessutom var det nästan jobbigare för benen. Men det var en fin väg ner med en bäck som vi följde en bit och små vattenfall. Väl nere satte vi oss vid det gamla klostret (där det fortfarande finns munkar i källaren enligt Gustav) och åt mat. Alla var ganska medtagna och vissa ganska röda, men vid gott mod. Efter att vi ätit fick vi vänta lite innan tåget skulle gå tillbaka så Pontus och Emil tog det vågade beslutet att bada i Tegernsee. Vattnet var kallt men enligt deras utsago "....uppfriskande".

På hemresan förgyllde Pontus vår tillvaro med historieberättande. Jag vet inte om de kan kallas roliga men i vilket fall underhållande... Trots åtta timmar med vandring och sol gick vi senare på kvällen ut och dansade.

Sammantaget en mycket trevlig dag!

Ett smakprov från konserten

Det gick utmärkt i fredags. Som vanligt skärper sig alla när det väl gäller och kören klingade perfekt på nästan alla stycken. Kul! Här är en upptagning från min och Gustavs duett.

Bilder, Werkhaus München 2 maj 2008:

Världens längsta generalrepetition

Valborgsmässoafton gick obemärkt förbi i München igår . Svenska kören hade generalrepetition. I nästan fem timmar. Efter dessa timmar kändes det som det mest lockande alternativet var att åka hem och sova. Idag är det första maj och jag antar att det demonstreras på Marienplatz. Själv sitter jag på mitt rum och tittar på regnet som sakta strilar ner utanför.

Men imorgon blir det sol.