November försvann...

Min uppdatering under november månad har inte varit den bästa, jag vet. Det beror nog framförallt på att allt helt plötsligt har börjat gå så fort samt att jag fortfarande (!) inte fått internet. Dagarna slutar innan de börjar och jag pluggar alldeles för lite. Ett enkelt konstaterande som jag bör göra något åt inom en snar framtid. Just nu läggs dock mest energi på att hinna lära in texter och melodier till vår julkonsert den 9 december, samt ett par Luciatåg som kommer förgylla tillvaron för några väl utvalda Münchenbor. Vi ska bland annat sjunga för tysk-svenska föreningen på Hilton och på Konsulatet. Ni som råkar ha vägarna förbi den 9:e är förresten hjärtligt välkomna på konserten, se information nedan.


image64

Annars har jag hunnit med lite av varje. Jag och Emelie var på Bremenfansens pub "Bremen Enklave" och såg Bremen - Lazio med vår handledare från praktiken. Bremen förlorade så stämningen var väl inte på topp. Jag och Rosi har bakat kanelbullar (med pärlsocker importerat från Sverige) och jag släpade ut stackars Christine (Erasmusstudent från Luxemburg) till Feldkirchen i jakt på en inomhusgolfhall som uppenbarligen inte låg där. Där gick vi i tre decimeter snö med våra golfbagar och såg nog allmänt bortkomna ut. Inte konstigt att alla tittade lite snett på oss. Emma och jag har också hittat en squashhall där vi spelar en gång i veckan. Måste bara lite kort inflika att sportmanship här i Tyskland inte har riktigt samma innebörd som hemma. Mitt i squashhallen finns nämligen en bar där man innan/under/efter matchen tar en (eller flera) starköl och röker ett par cigaretter. Känns oerhört malplacerat men hallarna är fina och det finns bastu. Den 1 december är det en squashcup som jag funderar på att vara med i. Jag har ju förvisso inte spelat en riktig match sen jag var junior och spelade SM i Malmö så det kan kanske inte är någon bra idé trots allt... det får nog bli ett besök till Nürnberg istället och en av Tysklands mest anrika julmarknader.


Förra veckan var vi på Bayrischer Hof (finaste och dyraste hotellet i München) för att titta på en kompis till Rosi som sjöng. Bandet heter "Hot Coockies" och de var jättebra. Repertoaren bestod av 60-talshits och de framfördes väldigt professionellt. Sen att två glas vin kostade lika mycket som om man hade köpt 15 flaskor i affären var helt enkelt en bonus...

   
Claire och Christine i mitten och Rosi och Angie som shakar loss till höger!


På torsdagen var vi på vår gamla "stamrestaurang" från i våras - Enchilada. Det var mycket gemytligt, god mat, stora drinkar och trevligt sällskap. Emelies pojkvän var på besök, och trots att han var ensam kille bland tolv tjejer verkade han ha roligt ändå... Dagen efter kom Sara, som pluggar i Dresden för tillfället. Vi ville självklart visa lite äkta bayersk kultur så det blev Hofbräuhaus på kvällen och jag tror Sara var nöjd för hon fick se Lederhosen "in action" samt dricka äkta bayersk Weissbier. Kvällen avslutades på en lite mystisk bar, där huvudattraktionen var vattenpipor med diverse olika smaker. Men istället för rök i slang höll vi oss dock till hederlig vätska i glas. På lördagen hade vi en mysig stadstur, med alla juldekorationer, allt folk och lukt av brända mandlar och kanel kom vi i riktig julstämning. Sara fick dessutom visa prov på sin förmåga att pruta när vi besökte en second-handbutik vid Karlsplatz. Hon var uppenbarligen bra på det för hon fick sin väska för 15 Euro istället för 22. (Fast frågan är om det egentligen inte var försäljerskan som skötte det hela, eller vad säger du Sara?!) På kvällen träffades vi hemma hos Emma, och tanken var att vi skulle ut och dansa. Det blev dock ganska sent och när klockan var lite efter 1 på natten var det dags att komma iväg. Jag, Sara och Andreas var de tappra som fortfarande orkade leta upp ett dansgolv. Att hitta utestället M-Park var lättare sagt än gjort. Vi gick och gick och gick... och på vägen upplevde vi många roliga saker. Bland annat vet vi nu att utanför postcentralen finns det massa kaniner som springer omkring på nätterna, vi vet också att det går en jättelång mur där som man inte kan komma över samt att det är kallt att gå i bara strumpbyxor i 55 minuter när det är minusgrader. Det sista hade jag ju kunnat konstatera redan innan, men vad gör man? Till slut kom vi i alla fall fram och fick dansa loss frosten ur armar och ben på tre olika dansgolv fram till sextiden på morgonen då vi tog morgonens andra U-bahn hem. En intressant men rolig kväll sammanfattningsvis.

     


Om lite drygt tre veckor bär det av hemåt för julledighet och träffa alla som jag börjar sakna mycket nu. Vi ses snart!


Kommentarer
Postat av: CJ

Finns mkt poesi att plite ner om linköping:P julkonsert låter ju som en mysig upptakt på julen... ingen omöjlighet alls:P

2007-11-24 @ 19:02:47
Postat av: angelica

hej söt, tänker på dig, snart kommer du hem =)

2007-11-29 @ 09:50:14
URL: http://angelwilson.blogg.se
Postat av: Anna

Hittade din blogg! Luciazug är verkligen ett jätteroligt ord. Fråga mig inte varför. :)

2007-11-30 @ 20:01:54
URL: http://proserpina.blogg.se
Postat av: Anette

Väntar med spänning på mera att läsa på din blogg gumman. Här är allt bra. Har du flera förslag på namn? Är inte helt nöjd med Benson. Puss o kram.

2007-12-07 @ 15:52:42
Postat av: angelica

Att jag blev lite paff!!! =)
SötElin på telefon!! Kan de bli bättre??
Snart ses vi!!!
Puss & Kram

2007-12-11 @ 18:23:46
URL: http://angelwilson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0