Som ny...

Sov tills jag vaknade av mig själv idag och det känns som en helt ny period av mitt liv börjar nu. Jag har städat, inte en sån städning som brukar falla under mitt begrepp "städning" utan en riktig städning. Ni vet, skrura golv och leta upp alla små hörn där dammet gömmer sig. Nu är mina 19 kvadrat åter representabla och det är ju tur eftersom Madeleine kommer ner och förgyller min tillvaro om några dagar.

Att städa gör att man blir hungrig. Men precis på väg till affären slog det mig att det faktiskt är söndag och följaktligen är allt stängt. Det får bli soppa igen då. Tyskland har fortfarande modet att låta söndagar vara vilodagar. Det är lite charmigt tycker jag. Dessutom tar de alla chanser de får att ha ledigt och dricka öl. Bayern har dessutom flest röda dagar av alla Bundesländer. På tal om firande fick jag nyligen förklarat för mig varför det är tillåtet att dricka öl under fastan. För länge sedan hade Påven fastslagit att under fastan var det enbart otäck och osmaklig mat och dryck som fick förtäras. Munkarna som bryggde öl visste inte riktigt hur Påven såg på denna dryck så de tog en tunna öl och färdades i flera dagar för att se om ölen möjligtvis kunde falla under detta begrepp. Saken var den att ölen jäste under färden och när Påven smakade på ölen, spottade han ut den och sa att det var det värsta han smakat och att det naturligtvis var tillåtet att dricka sådan smörja. På grund av detta dricks det öl för fullt under fastan, även av den mest inbitna katolik.

Jaja, än är det inte påsk men Fasching på tisdag. Jag ska försöka fånga stämningen på bild så ni får se hur tokiga alla blir i dessa festivaltider. Vi funderar på att bojkotta Krapfen och istället baka semlor på tisdag, det är ju trots allt fettisdagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0