Kärlek i StGB...

Idag skrev jag min första tyska tenta. I straffrätt. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Antar att det gick relativt bra, dock är det jobbigt att skriva under sådan tidspress. Två timmar går oerhört snabbt. Om ett par veckor får vi reda på resultaten, då visar det sig om jag kan prestera utan att tänka efter...

När jag ändå är inne i straffrättssammanhang tänkte jag citera en straffrättsprofessor från München. Jag är införstådd med att det troligtvis bara är de som vet vad som faktiskt står i StGB (och som kan tyska) som kan tycka att detta är underhållande. Vet att det inskränker läsarkretsen en aning men...

"Du hast mich mit Deiner Schönheit geblendet (Paragraph 223
StGB "Körperverletzung") und mich zur Liebe verführt (Paragraph
182 StGB). Ich war wie berauscht (Paragraph 223a StGB "Vollrausch"
und Paragraph 316 "Trunkenheit im Verkehr") und ich dachte, ich
müsste explodieren (Paragraph 310b StGB "Herbeiführen einer
Explosion durch Kernenergie").

Ich bin Dir völlig ausgeliefert (Paragraph 178 StGB "Sexuelle
Nötigung") und bin nicht mehr Herr meiner selbst (Paragraph 239
StGB "Freiheitsberaubung"). Du hast mir meinen Verstand geraubt
(Paragraph 249 StGB) und mein Herz gestohlen (Paragraph 248a
StGB "Diebstahl und Unterschlagung geringwertiger Sachen").

Ich weiß wirklich nicht mehr, wo mir der Kopf steht (Paragraph 303
StGB "Sachbeschädigung" und Paragraph 305a "Zerstörung wichtiger
Arbeitsmittel")! Du hast mein Leben vergiftet (Paragraph 330a
StGB "Schwere Gefährdung durch Freisetzen von Giften")! Gib mir
mein Herz zurück (Paragraph 290 StGB "Unbefugter Gebrauch von
Fundsachen")"

Nu är det dags att ladda om för nästa tenta. På torsdag. Business English. Den kan väl inte vara så svår? Eller?

Kommentarer
Postat av: Calita

Hoppas att tentan går bra, Hoppas du får en mysig kväll :) Kram Calita!

2008-01-22 @ 21:58:11
URL: http://Calita.blogg.se
Postat av: Sandra!!

I MISS YOU!!!

Vi ses i vår då jag tar tåget till dig fran Paris..
Puss

2008-01-24 @ 11:41:31
Postat av: Thomsson

Jaa du elin det där låter grovt intressant måste jag säga!

2008-01-24 @ 12:51:54
URL: http://thom.blogg.se
Postat av: angelica

Hoppas det gick bra!!

Tar gärna noterna per mail, om det går att fixa..?
Du är TOPP =)

Puss & Kram

2008-01-24 @ 15:44:18
URL: http://angelwilson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0